Zdar všecí, tak tady máme opět další duben což je zpravidla čas ,aby jsme po zimním spánku opět probudily a oživily naše miláčky a připravily je na další sezonu. Někdo možná, už tvrdě pracuje a neponechává nic na poslední chvíli. Ještě před pár týdny vše nasvědčovalo, že tomu tak bude i letos. Dokonce se již zaplnila věhlasnými jmény z celé Evropy startovní listina na GP ve Starči, ale bohužel celosvětová situace která nastala a kterou každý zná zastavila veškeré sportovní, kulturní denní a vůbec všecko. Jestli se letos sejdeme na nějakém závodě je v současné době jak se lidově říká ve hvězdách. Závod GP ve Starči mohl být lakmusovým papírkem který by určitě ukázal , že nejsme v Evropě co se týče jezdecky , technicky a pořadatelsky v areálu snů žádná ořezávátka. Co se týče techniky tak letos chce vstoupit do hry konsorcium MFP Racing, které se zabývá úpravou HTéček a sýkorky štěbetají, že by to snad měl býti dokonce celý vlastní model včetně boudy. MFP jsou počáteční písmena tří jmen dobře známých našich kolegů se kterými se pravidelně setkáváme při závodech. Každé písmeno má v této hierarchii nezastupitelné místo, F-navrhuje, M-přenáší tyto návrhy do digitální podoby a Péčko vyrábí. Tak se necháme příjemně překvapit s čím kluci vyjedou. Hierarchie v tuningovém, konstrukčním a vývojovém centru Jps je naprosto zcela opačná a dalo by se lakonicky říci- sám si vařím, sám si peru, že se na to ne….ru. Ale to bych kecal, EM v týmu nemáme o toto požádám ing. Petra Sýkoru buď jun. nebo sen. kteří se zabývají výrobou jednoúčelových strojů a fandí našemu sportu. Péčko tak napůl protože nedisponujeme CNC mašinkami. Složitější věci mě letos vyrobili také otec se synem ing. Janové Matouškovy z Drnholce kteří vyrábí průmyslové tiskárny a jsou pro změnu letečtí modeláři. V čem se určitě shodne Jps centrum a MFP Racing je to, jaksi realizovat své vlastní představy a hlavně sestrojit model odpovídající našim náročným podmínkám, to znamená aby taky něco vydržel aby tento sport který milujeme nebyl tak finančně náročný a aby si ho mohlo dovolit také co nejvíce zájemců. Jps začínalo už kdysi dávno s úpravou,, F-géček“ a následně přešlo na úpravu monopostů Elcon. Pro letošek zbyla z Cleonu prakticky už jen kastla. Jps přichází často s revolučními novinkami a nejinak je tomu i letos. Ve finálové fázi je již strojovna s komplet léty ověřenou vlastní nezničitelnou přední nápravou , zúženým šasi, kompletním uchycením motoru a světe drž se, šikovný strojník dokáže během rozjížděk změnit rozvor o deset až dvacet mm a to ještě v různých kombinacích takže se dá pracovat s těžištěm. Tento speciál disponuje také plynulým nastavením sbíhavosti zadních kol takže se jen potočí čudlíkem a jeto. Velkou neznámou jsou ale tlumiče, už loni jsme jeli externí expansky, ale to nebylo vše, šéf konstruktér zodpovědný za vývoj ,už roky najalovo práskal knírem až mu načisto zešedivěl, když přemýšlel jak to udělat aby šli nastavit různé hodnoty pro tah a tlak. Podložky, planžety, membránky které se zkoušeli nefungovali jak by měli. Na zahraniční štaci mu prošli pod rukama pérovací jednotky jak z autocrossu, motocrossu a kdejakých mopedů takže věděl jak na to, ale jak to realizovat v našich miniaturních tlumičích byl extrémně tvrdý oříšek. Až jednoho loňského dlouhého zimního večera konečně přišla geniální odpověď asi z vesmírné sféry jinak to není možné. Po desítkách pokusů a omylů než se vychytaly všechny optimální rozměry a detaily , jsou konečně připraveny funkční Jps pístky k testování,(při vývoji bylo vyrobeno přes půl kýblu prototypů než to začlo fungovat , naštěstí jen dětského) které dokáží úpravou dvou okruhů otvorů opravdu nastavit rozdílný tlak a tah a to jak pro standardní průměr 19mm tak i pro big bore a přitom mají sílu jen 4.8mm oproti 4mm originálu. Další neprobádanou novinkou je využití enormní síly neodymových magnetů které budou podporovat servo řízení takže pojedeme jen jedno malé servíčko . Tak to je zhruba výčet letošních novinek u JPS a to prosím zůstali v zásobníku ještě nějaké ostré patrony. Možná že si někdo řekne že si tady velebím ego, nebo se jedná o nějaký apríloví žertík ale je to načisto všechno holá skutečnost. Jinak vám všem přeji ať ve zdraví přežijete tuto nejistou dobu, dejte na sebe a své blízké pozor. JPS
Na soc. sítích je nyní spousta různých poznámek k dnešní situaci. Jedna říká ,,nemůžeš- li jít ven jdi dovnitř“ Toto již věděli staří Indičtí Rišiové před mnoha tisíci lety. ,,Žádná věc z vnějšího světa nás nemůže učinit trvale šťastnými(ani žádný člověk, ani La Ferrari v garáži, ani třeba vítězství GP Březí) Vše co potřebujeme k životu máme ve svém nitru“
Takže,, K radosti vás přivede srdce ne mysl“ (mysl je navázána na hmotu)“ Buddha